Kort Grundkurs 9.3.2019

Grundkursen hålls lördagen den 9.3.2019 kl 9:30 – 12:00. Efter grundkursen kan du delta i vanliga veckotimmar enligt egen nivå, eller direkt gå till mysore yogatimmar.

Under grundkursen går vi grundligt igenom andningsteknik, muskel- och energilåsningar (bandhor), samt de grundläggande ställningarna vi börjar träna under veckotimmarna.

Grundkursen kräver ingen tidigare erfarenhet av yoga, och lämpar sig för alla.

Målet med kursen är att bekanta oss med en sekvensk man kan fortsätta öva under övriga veckotimmar, och få ställningar vidare i serierna, eller för att träna hemma på egen hand. Alla övningar anpassas efter kroppstyp, tidigare erfarenhet och behov, för att erbjuda såväl utmaningar som en känsla av trygghet i övningen.

Grundkursen kräver ingen tidigare erfarenhet av yoga, och lämpar sig för alla. Vi tränar barfota på yogamattor (under kursen får man låna yogamatta gratis).

Vi försöker även att inte dricka vatten under yogatimmarna, utan håll dig hydrerad under dagen istället! Undvik att dricka vatten precis innan lektionen.

Enbart kursen kostar 22€, men du får även under kursen köpa ett seriekort till -15% rabatt enligt följande alternativ:

Kurs + 5x kort: 63,65€
Kurs + 10x kort: 98,50€
Kurs + 20x kort: 157,15€

Dessa erbjudanden gäller endast under kursens gång. Du kan betala kursen eller kurs och träningshelheten kontant, bankkort, motionssedlar, eller via bankförbindelse som hittar på prislistan på hemsidan.

I ashtanga yoga finns 6 olika träningsserier, varav den första heter Yoga Chikitsa som betyder yoga terapi, och behandlar den fysiska kroppen. Vi kommer även att göra en eller två ställningar ur Nadi Shodhana, som är den andra träningsserien, och behandlar djupare i kroppens nervsystem. Dessa brukar kallas för ryggterapi stälningar i vardagstal. Traditionellt sett lär man sig ställningarna an efter i tur och ordning tills man behärskar den föregående ställningen. Detta är en process som behöver ta sin tid, och kräven en viss regelbundenhet i träningen. Som nybörjare rekommenderas att börja sakta med att träna 1-3 gånger per vecka, för att sedan öka träningen till 2-4 gånger per vecka, tills det blir mer som en daglig rutin. Traditionellt sett är lördagar en vilodag från träningen. Yoga asanaträningen (ställningarna) görs alltså max 6 gånger per vecka då man börjat träna mer regelbundet.

 

Reservera plats!