Husregler

IMG_5948Shalaetikett

För allas trivsel i yogasalen har vi en ny uppdaterad shalaetikett.

  1. Tag hand om personlig hygien inför träningen, men undvik starka parfymer. Yogamattor och träningskläder tvättas regelbundet.
  2. I yogasalen tränar människor med varierande hälsotillstånd, bl.a. allergiker. Undvik därför att röka precis innan träningen då detta sprider lukt i salen även om man tvättar sina händer. Mattor och träningskläder som sprider illa lukt avlägsnas.
    Då vi alla andas i salen är det viktigt med ren och frisk luft (studera hatha yoga pradipika). Att andas in starka lukter, parfymer eller mögel är i olika grad skadligt och i olika grad giftigt, och påverkar i synnerhet känsliga allergiker.
  3. Vi håller en tyst och lugn stämning i yogasalen och pratar med en mjuk och tyst ton. Även utanför salen håller vi en dämpad ljudnivå för att inte störa de som tränar i salen.
  4. Mindre värdesaker tas med in i salen (en hylla för värdesaker kommer att konstrueras).
  5. Telefoner läggs på tyst eller i flygplansläge för din egen och andras skull. Om du behöver vara anträffbar under yogatimmen kan du hålla telefonen på tyst bredvid din matta (t.ex. dejour eller ensamma barn hemma).

 


Husregler för Raseborgs Yogaskola

  1. Anländ i god tid (15 minuter) för att hinna betala och söka en bra plats i studion. Om du har 10x kort eller månadskort räcker det med att vara på plats före timmen börjar. Skulle du bli sen smyger du lugnt in och kommer med på träningen.
  2. Avbokning av din plats bör ske senast 2h innan lektionens början (SMS till 0401815020 eller epost till info@raseborgsyogaskola.fi). I annat fall debiteras halva engångspriset (6€).
  3. Tvätta gärna fötterna innan yogan för att hålla studions och/eller din egen matta ren. Vi yogar barfota i mjuka kläder.
  4. Berätta alltid för läraren om du lider av någon skada eller andra ansträngningar i kroppen (ex. problem i nacke, axlar, rygg eller knän – rörelsehinder eller om du är gravid).
  5. Du som yogar första gången, sök en plats långt framme så att du ser instruktören (se punkt 1.).
  6. Håll magen tom åtminstone 2h innan yogan. Längre om möjligt. Yogaställningar är bl.a. fysiologiska reningsövningar för att optimera kroppens hälsotillstånd.
  7. Berätta för läraren ifall du behöver avlägsna dig tidigare, och gör en egen savasana innan du lämnar studion (minst 5 minuter).
  8. Undvik inversioner vid menstruation och ta det alltid lugnare de 3 första menstruationsdagarna (detta individuellt, men som riktlinje).
  9. Anmäl dig på www.raseborgsyogaskola.fi/schema för att säkert få en plats. Minst 3 anmälningar på schemat 3h innan timmen krävs för att timmen skall bli av, 2 anmälningar till morgontimmar kl 20 kvällen innan. I annat fall inhiberas den.
  10. Kom ihåg att andas och njuta av rörelserna 🙂