Tuija Miettinen

Tuija Miettinen
Tuija Miettinen (RYT studerande)

Ensimmäiset joogakokemukseni ovat 90-luvun loppupuolelta, jolloin osallistuin Lahdessa ashtanga-joogan perus- ja jatkokursseille. Tuolloin joogakouluja oli vain Helsingissä ja sielläkin vain vähän, joten kurssin jälkeen harjoitusten tekeminen jäi omalle vastuulle. Ohjauksen ja tuen puutteessa harjoitukset kuitenkin pikkuhiljaa jäivät pois.

Löysin joogan uudelleen vajaa 3 vuotta sitten, kun aloin osallistumaan Alexin joogatunneille. Innostukseni harjoituksiin kasvoi, sillä sain niiden mukana mielen tyyneyttä ja kehon tasapainoa. Pari vuotta sitten osallistuin 2 viikon joogaretriittiin Thaimaan Koh Phanganilla, minkä jälkeen mielessä kypsyi ajatus muiden opettamisesta. Halusin jakaa ja opettaa joogan tuomaa hyvää oloa, itsensä hyväksymistä ja tasapainoa muillekin. Unelmani toteutui ja tällä hetkellä opiskelen RYT200-joogaopettajaksi Kaisa Kärkkäisen johdolla Heartful Yoga Academyssä Espoossa. Olen myös kouluttautunut Reiki-energiahoitajaksi.

*******

YIN-JOOGA

Yin-jooga on rauhallinen ja lempeä harjoittelumuoto, jossa ei muiden joogamuotojen tavoin aktivoida lihaksia, vaan pyritään avaamaan meille tärkeitä sidekudoksia. Koska kehomme Yin & Yang on hyvä pitää tasapainossa, on säännöllinen yin-joogaharjoitus erityisen tärkeää, mikäli harrastat paljon dynaamista joogaa tai muuta urheilua, missä työskennellään lihasvoimalla. Yin-joogassa ollaan samassa asennossa lihakset rentona useamman minuutin ajan. Sillä tavalla avataan sidekudosta sekä vahvistetaan niveliä ja luustoa.

Sidekudos on sitkeä ja kuihtuu ja kutistuu iän myötä. Yin-joogalla pidennetään ja notkistetaan sidekudosta ja ylläpidetään hyvää liikkuvuutta, joka iän myötä hieman heikkenee. Yin-jooga avaa tukoksia energiakanavissa ja on näin hyvä joogamuoto myös iäkkäämmille harrastajille. Yin-joogan rauhallinen tempo ja pitkäkestoiset asanat kehittävät läsnäoloa. Pitkiä aikoja paikallaan ollessa kärsivällisyys kehittyy ja mieli rauhoittuu.

Yinjoogassa tehtävät asennot eli asanat avaavat erityisesti lantion aluetta. Alue tunnetaan ”tunteiden romukoppana”, johon vuosien aikana padotaan kaikki sellaiset ikävät ja hankalat asiat, joita ei mielellään haluta käsitellä. Alaselän kivut ovat tyypillisiä lantioalueen ongelmia, jotka kertovat, että siellä on paljon kireyksiä ja energiatukkeumia. Yin-jooga on loistava keino alkaa availla näitä tunnelukkoja. Energiakanavat liittyvät sisäelimiin, joissa asuvat erilaiset tunnetilat. Esimerkiksi maksan ja sappirakon stimulointi avaa tukkeumat, jotka aiheuttavat ärtyneisyyttä, levottomuutta ja turhautumista. Kun ne saadaan purettua, alkaa löytyä levollinen olotila.

Yin-joogatunti koostuu 3 – 12 yin-asanasta ja loppurentoutuksesta. Harjoitus palvelee parhaiten tarkoitustaan silloin, kun asanoissa rentoudutaan pitkään (3-20 min) ja asana on mahdollisimman tuettu. Tukia (bolsteri, blokit, joogavyö, viltti) käytetään, jotta lihakset voivat rentoutua ja tällöin päästään työskentelemään sidekudostasolla.

Yin-joogaharjoituksessa selkärankaa taivutetaan yleensä eteen, taakse ja sitten kierretään. Välilevyillä ei ole omaa aineenvaihduntaa, mikä tarkoittaa sitä, että ne saavat tällaisten paineenvaihteluiden kautta ravintoa. Taivutusten ja kiertojen välillä palautetaan ranka neutraaliin asentoon esim. selinmakuulla, päinmakuulla tai lapsen asennossa.

Asentoihin ei tule pakottaa itseään, vaan mennään vain oman kehon rajalle. On äärimmäisen tärkeää mennä vain siihen kohtaan, johon keho luonnollisesti päästää. Siinä kohdassa kehomme alkaa tekemään yin-työskentelyä. Jos asennossa alkaa tulla puutumisen tai pistelyn tunnetta, se voi olla merkki siitä, että hermoradat ovat jumissa. Niitä ei haluta vahingoittaa, joten silloin on turvallisempaa purkaa asana.

Yin-joogassa ei käytetä erityistä hengitystekniikkaa. Jos oma hengitys on kovin tiheää, voi sisään- ja uloshengitystä hieman pidentää. Syvä ja rauhallinen hengitys nenän kautta auttaa rentouttamaan kehon. Samalla myös ajatusten virta hidastuu ja yin-jooga palvelee meditatiivisena harjoituksena. Tunnin jälkeen olo on kevyt, rauhallinen ja avoin. Vaatetuksena tunnilla on hyvä olla mukavat, joustavat ja lämpimät vaatteet. Yin-jooga sopii erinomaisesti myös vasta-alkajille.