Lektionsbeskrivningar

Nyhet! – Yoga Serie 2 och HOT YOGA Serie 1
Yoga Serie 2 bygger vidare från Yoga Serie 1. Även denna lektion är nybörjarvänlig, men för helt nya yogin rekommenderas att prova Yoga Serie 1 före Yoga Serie 2.

Alexander rekommenderar att träna både Yoga Serie 1 och Yoga Serie 2.

Under HOT YOGA lektionen på söndagar är salen uppvärmd till ca 27°C.

Yogastilen som lärs ut är en mjuk form av ashtanga vinyasa yoga anpassad för en blandad gruppsammansättning. Vi förenar andetag med rörelse. Alla övningar och ställningar anpassas för dig.

Observera att vi har alltid ganska varmt i yogasalen (vanligtvis ca 24°C, HOT YOGA 27°C), så välj lämplig klädsel. Tag med en egen vanlig hand-handduk som kan användas som hjälpmedel i vissa ställningar.

Lektionsbeskrivningar

Yoga Serie 1 – 60 minuters lektion

En nybörjarvänlig yogalektion baserad på Ashtanga Vinyasa primary series (mild). Lektionerna går som kurshelhet, och lediga platser öppna för drop-in. Som nybörjare kan du direkt börja härifrån om du inte har möjlighet att delta i Grundkurs. Den som vill kan bekanta sig med Solhälsningar innan lektionen.

Lektionen börjar vanligen med Solhälsningar som uppvärmning -> Stående ställningar -> Sittande ställningar -> Slutrörelser / bakåtböjningar.

HOT YOGA Serie 1 – 60 minuters lektion

Salen är uppvärmd till ca 27°C. För övrigt är träningen lika som Yoga Serie 1, men värmen hjälper till med att öppna upp kroppen, göra den mjukare, och ge en mer effektiv träning.

Lektionerna går som kurshelhet, och lediga platser öppna för drop-in med seriekort. Som nybörjare kan du direkt börja härifrån om du inte har möjlighet att delta i Grundkurs. Den som vill kan bekanta sig med Solhälsningar innan lektionen.

Yoga Serie 2 – 75 minuters lektion

Baserat på Ashtanga Vinyasa primary-, och intermediate series (mild). Längre lektion. Kurshelhet, med lediga platser öppna för drop-in. Yoga Serie 2 också är nybörjarvänlig, men nya yogin rekommenderas Yoga Serie 1 först. Du som gått på Ledd Yoga hos oss innan COVID-19 har redan tränat Serie 1 och kan direkt anmäla sig till denna kurs.

I vissa ställningar hålls vi minimi 8-12 andetag istället för 5. Vi försöker hitta mer lugn, och mer inre styrka för att främja avslappning (sthira sukham asanam).

Lektionen börjar vanligen med Solhälsningar -> Stående ställningar -> Sittande ställningar (framåtfällningar, höftöppningar, roteringar, bakåtböjningar) -> Slutrörelser / bakåtböjningar och inversioner.

Relax Yoga – 60 minuters lektion

En mjuk träningsform för att medvetet varva ner och främja kroppens inre hälsa.

Vi lär oss grundläggande yogaställningar och andningsteknik som löser upp blockeringar från insidan.

Kursen kräver ingen tidigare erfarenhet av yoga, och lämpar sig för alla, men meddela om eventuella hälsohinder. Vi tränar barfota på yogamattor, och undviker att dricka och äta precis innan lektionerna.

Yoga Grundkurs

Om du inte yogat förut och inte vet varifrån du ska börja så är detta ett bra alternativ. Vi lär oss alla grundläggande koncept, ställningar, vinyasas och andningsteknik. Om du redan är bekant med solhälsningar, andningsteknik och yoga så kan du börja yoga utan grundkurs.

Yogan passar alla oberoende av tidigare erfarenhet, ålder eller kroppstyp.

Mysore Yogaträning

Undervisning för dig som gått Grundkurs eller Yoga Serie 1 (eller mer). Vi lär oss yoga på traditionellt vis där du lär dig en sekvens utantill och gör en djupdykning in i yogans värld. Din träning blir din egen personliga meditation som du bär med dig livet ut (din yoga sadhana). Du får en träningsrutin som även är en form av rörelsemeditation. Man kan inte lära sig allt på en gång, och behöver ta små steg i taget. Din träningsrutin utvecklas således an efter tillsammans med läraren, precis som om du skulle lära dig spela ett klassiskt instrument med en lärare.

Läraren hjälper dig att skapa din yogaträning, men du vet redan själv hur du börjar (d.v.s. solhälsningar) och avslutar din övning (slutrörelser) på egen hand – eller så är du öppen för att lära dig långsamt allting helt från början, vilket betyder att din träning är ganska kort då du börjar.

Läraren övervakar och assisterar var och en skillt under Mysore yogaundervisningen. Ställningarna väljs och anpassas utifrån från eleven. Då man börjar komma ihåg och behärska sin övning får man ställningar vidare i serierna av läraren. Vi tar inte nya ställningar på egen hand.

Denna lektion är avsedd för dig som söker efter någonting mer än nyttomotion. Vi skapar din egen yoga sadhana. Detta är för dig som är öppen och nyfiken på att göra en djupdykning in i yogans värld. Kanske du söker efter dig själv, eller meningen med livet? Kanske du är redo att göra en livsstilsförändring? Hjärtligt välkommen!