Lektionsbeskrivningar

Under HOT YOGA är salen uppvärmd till ca 26 – 28°C.

I Ashtanga Yoga använder vi en kombination av Hatha yoga övningar som: ställningar (asana), andetag (ujjayi), inre aktiveringar (bandhas), meditation (dharana) och vinyasa (flow) för att skapa en komplett yogaträning som lämpar sig för gemene man som en vardaglig yogarutin.

Observera att vi har alltid ganska varmt i yogasalen (vanligtvis ca 22°C – 24°C, HOT YOGA 26°C – 28°C), så välj lämplig klädsel. Tag med en egen vanlig hand-handduk som kan användas som hjälpmedel i vissa ställningar.

Lektionsbeskrivningar

Yoga Grundserie 1 – 60 minuters lektion

En nybörjarvänlig yogalektion som en fortsättning från grundkursen. Som nybörjare kan du direkt börja härifrån om du inte har möjlighet att delta i grundkurs.

Vi börjar med andningsövningar (ujjayi) och tränar våra inre aktiveringar (bandhas), varefter vi tränar och lär oss ashtangayogans träningsserie (yoga chikitsa) och ställningar (asana) och andra hatha yoga övningar i något förenklade variationer.

Yoga Grundserie 2 – 75 minuters lektion

För dig som redan tränat Yoga Grundserie 1. Nya utmaningar introduceras i både stående och sittande sekvenserna.

Du kan börja träna Yoga Grundserie 2 precis när du själv vill, och saknar mera utmaningar. Under denna lektion startar vi med öppningsmantran (vande gurunam…), och sedan tränar förenklad träning baserad på ashtanga yoga.

Kurshelhet, med lediga platser öppna för drop-in.

Yoga Grundserie 3 – 80 minuters lektion (fr.o.m. oktober 2020)

Vi lägger mera fokus på att träna i ett jämnt vinyasa flöde. Av alla olika ledda lektioner påminner denna mest om Ashtanga Yogans Full Primary, men ställningarna är anpassade och utvalda både ur Yoga Chikitsa (primary series) och Nadi Shodhana (intermediate series).

I slutet av denna lektion lägger vi även till avslutningsmantran i övningen (mangala mantra)

Tag kontakt till info@raseborgsyogaskola.fi om du är osäker på vilken kurs som passar dig. Helt nya besökare rekommenderas börja från grundkurs.

HOT YOGA Grundserie 1 och Grundserie 2

Salen är uppvärmd till ca 26°C – 28°C. För övrigt är träningen lika som i grundserierna, men värmen hjälper till med att öppna upp kroppen, göra den mjukare, och ge en mer effektiv träning.

Lektionerna går som kurshelhet, och lediga platser öppna för drop-in med seriekort.

Mjuk Hatha Yoga – 60 minuters lektion

En mjuk träningsform för att medvetet varva ner och främja kroppens inre hälsa.

Vi lär oss grundläggande klassiska yogaställningar och andningsteknik och tränar i takt till våra flödande andetag (Ujjayi).

Kursen kräver ingen tidigare erfarenhet av yoga, och lämpar sig för alla, men meddela om eventuella hälsohinder. Vi tränar barfota på yogamattor, och undviker att dricka och äta precis innan lektionerna.

Yoga Grundkurs

Nya besökare rekommenderas börja från grundkurs. Om du inte yogat förut och inte vet varifrån du ska börja så är detta det bästa alternativet.

Vi lär oss grundläggande koncept, ställningar (asana), inre aktiveringar (bandhas) rörelser (vinyasa) och andningsteknik (ujjayi), varefter vi börjar lära oss en förenklad ashtangayoga träning.

Efter grundkursen kan du genast börja träna Yoga Grundserie 1, där vi under första kursträffen börjar med att repetera alla ovan nämnda koncept. Då Yoga Grundserie 1 börjar kännas smidig kan du gå vidare till Yoga Grundserie 2, eller börja träna Ashtanga Yoga med Mysore undervisning.

Grundkursen kräver ingen tidigare erfarenhet eller tidigare motion.

Om de ovan beskrivda termerna redan är bekanta, kan du börja från Yoga Grundserie 1 direkt utan grundkurs.

Yogan passar alla oberoende av tidigare erfarenhet, ålder eller kroppstyp.

Ashtanga Yoga Mysore

Undervisning för dig som gått Grundkurs eller Yoga Grundserie 1 och vill lära dig mer. Vi lär oss yoga på traditionellt vis i takt till egna andetag, och läraren tar dig vidare i yogaträningen.

Din träning blir din egen personliga meditation som du bär med dig livet ut (din yoga sadhana). Du får en träningsrutin som är en form av rörelsemeditation. Man kan inte lära sig allt på en gång, och behöver ta små steg i taget. Din träningsrutin utvecklas således an efter tillsammans med läraren, precis som om du skulle lära dig spela ett klassiskt instrument med en lärare.

Läraren hjälper dig att skapa din yogaträning, men du har redan lärt dig solhälsningar och slutrörelser.

Läraren övervakar och assisterar var och en skillt under Mysore yogaundervisningen. Ställningarna väljs och anpassas utifrån från eleven. Då man börjar komma ihåg och behärska sin övning får man ställningar vidare i serierna av läraren. Vi tar inte nya ställningar på egen hand.

Denna lektion är avsedd för dig som söker efter någonting mer än nyttomotion. Vi skapar din egen yoga sadhana. Detta är för dig som är öppen och nyfiken på att göra en djupdykning in i yogans värld. Kanske du söker efter dig själv, eller meningen med livet? Kanske du är redo att göra en livsstilsförändring? Hjärtligt välkommen!