Att börja yoga

Du kan kommer med när som helst i terminen på Ashtanga Soft eller Ashtanga Vinyasa 1 timmar! När solhälsningar känns bekväma och behärskade kan du sedan prova på övriga timmar.

Du kan börja yogan på två olika vis via vår yogaskola:
1. Du går en grundkurs där vi lär oss rätt andningsteknik, muskel- och energilåsningar (bandhas), grundläggande filosofi och lär oss fundamentala ställningar och rörelser modifierade för att passa vår egen kropp. Alla kan redan från börja göra riktig yoga utan att behöva skada sig.

2. Du kommer med på en Ashtanga Soft timme eller Ashtanga Vinyasa 1 och ser hur det känns!

Ladda ner och bekanta dig gärna med vår Yoga Nybörjarmanual för att få en överblick av yogans övningar!

Vem kan börja yoga?
Yoga passar för alla som vill. Ålder eller kroppskondition spelar ingen roll, men olika människor behöver ofta starta från olika nivåer. Därför rekommenderar vi starkt att alla första gångare börjar med en grundkurs. Vad många tror är att man måste vara mjuk och vig för att börja yoga, men målet är inte att bli så vig som möjligt. Vi gör övningarna för att rena alla aspekter av kroppen, både energimässigt, fysiskt och mentalt, och uppleva en piggare och mer balanserad vardag.

Vad göra efter grundkursen?
Efter grundkursen kan du likväl fortsätta med yogan på två olika vis:
1. Du fortsätter till ledda gruppveckotimmar som exempelvis Yoga Vinyasa 1/3 och blir mer och mer säker på rörelserna.
2. Du fortsätter till Yoga Egenträning timmar där vi lär oss göra yogan som en egenträning. I början får man hjälp av läraren, och man lär sig an efter en sekvens som man gör själv i salen i takt till sina egna andetag. Man blir således färdig olika tider, och man avlägsnar sig då man gjort sin egen träning. Beroende på sitt eget utgångsläge får man ställningar och rörelser som lämpar sig just för en själv. Denna metod kallas även för Mysore stil av ashtanga yoga, vilket denna egenträning baserar sig på enligt Sri K Pattabhi Jois tradition. Detta är den på alla vis mest terapeutiska och självutvecklande stilen av yoga där träningen blir som en lång vinyasa-meditation i rörelse.