VAD VILL DU TRÄNA?

ASHTANGA YOGA

Börja från en kurs i grunderna, eller DEEP DIVE kursen.

Efter det kan du delta i MYSORE lektioner för att fortsätta träna ashtanga yoga med Alex, antingen om mornarna eller på eftermiddagar.

Du lär dig mer an efter, och utvecklar din yogaträning med en kompetent lärare.

Vem som helst kan börja träna ashtanga yoga då övningarna skräddarsys i lämplig form för var och en, men var beredd på en utmanande och tyngre yogaträning!

MJUK YOGA / “ASHTANGA SOFT”

Börja från en kurs i mjuk yoga. Under kursen lär du dig en träningssekvens som baserar sig på ashtangayogatraditionens principer så att vi kan hålla en sund träningsdisciplin, även om övningarna är annorlunda.

Efter kursen kan du delta i MYSORE lektioner för att fortsätta träna mjuk yoga med Alex, antingen om mornarna eller på tisdag eftermiddagar.

Du lär dig mer an efter, och utvecklar din yogaträning med en kompetent lärare.

Vem som helst kan börja träna mjuk yoga, och övningarna skräddarsys i lämplig form för var och en.

MYSORE undervisningsmetoden är det traditionella sättet att lära sig yoga, där var och en lär sig utföra övnignarna korrekt, och får feedback och hjälp av läraren antingen verbalt, eller med hands-on assistering (inte obligatoriskt).

Många är rädda för att delta i mysore lektioner för att det är obekant, och en känsla av att man inte kan tillräckligt för att kunna delta. Du måste våga vara nybörjare en liten stund och inte vara rädd för att göra fel. Du kommer att utveckla både din förmåga att varva ner och ta det lugnt, samtidigt som ditt självförtroende växer. Om du inte kommer ihåg övningarna får du en luntlapp med alla övningar, och använder den till du inte längre behöver den.

Inlärningströskeln är högre än för de flesta andra stilar av yoga, men då du väl lärt dig övningarna behöver du inte över huvudtaget tänka på vilka övningar du gör och i vilken ordning. Systemet sätter sig snabbt i ryggmärgen, men var beredd på att det tar lite tid att lära sig något nytt!

Yoga är utvecklat för folk som är styva och har svårt att varva ner med ett distraherat sinne. Skulle vi vara perfekta från början skulle det inte vara någon idé att träna på att kontrollera våra tankar (meditation), eller att skapa en starkare och friskare kropp (yoga asana).

Förutom yoga asana träningarna är det även möjligt att delta i en kortkurs i mindfulness meditation (på finska) ur buddhistiska anor.

“Asana needs to be a tool for meditation. Then it becomes meaningful.”

ASHTANGA DEEP DIVE

19.8.2021 – 7.10.2021 on Thursdays at 17.10 – 19.00

THIS COURSE IS IN ENGLISH – JOIN IN-PERSON OR LIVE THROUGH ZOOM!

Philosophy and led ashtanga practice.

This course is a great way for beginners to be initiated to the practice, and an excellent way for more experienced practitioners to deepen their practice of yoga.

“Asana needs to be a tool for meditation. Then it becomes meaningful.”

SPECIALKURS – MJUK YOGA

14.8.2021 – 15.8.2021 kl 15.00 – 18.00

Vi skapar en meningsfull yogaträning för var och en där vi speciellt söker efter lätthet (ease) och mjukhet i träningen och workshoppar fram lämpliga ställningar för var och en, så att alla kan börja träna yoga på riktigt redan från början.

“Även om yoga är en utmanande träning så måste övningarna kännas behagliga och nyttiga för att vi ska vilja träna pånytt, och kunna fortsätta träna ännu om 20 år.”

Efter kursen kan du fortsätta träna mjuk yoga med Alex på morgonyogan eller tisdag eftermiddagar!

Nybörjare?

Nivå 1: GRUNDER
Börja från en kurs i ASHTANGA GRUNDER eller MJUK YOGA (“ashtanga soft”).

Nivå 2: MYSORE
Efter grunderna kan du delta i Alex morgonyoga eller Alex eftermiddagsyoga och börja träna regelbundet antingen ashtanga yoga eller mjuk yoga med mysore undervisning.

Nivå 2: LEDD ASHTANGA
Under en ledd ashtanga lektion tränar alla i samma takt. Läraren berättar namnen på ställningarna och räknar vinyasorna för att hålla gruppens andetag synkroniserade. Det är nödvändigt att känna till grunderna (vinyasa, ujjayi, bandhas, solhälsningar) för att delta i dessa lektioner. Traditionellt visar inte läraren ställningarna, så att var och en kan koncentrera sig på sin övning och inte på läraren, men nybörjare får givetvis mer handledning.

🇸🇪 Delta som drop-in med våra seriekort när det passar dig bäst, eller anmäl dig till våra förmånligare kurspaket där du förbinder dig till en regelbunden träning (rekommenderas).

🇫🇮 Voit osallistua tunneillemme sarjakortilla silloin kun se parhaiten sinulle sopii – tai jos haluat sitoutua treenaamaan säännöllisemmin, voit ilmoittautua kursseillemme (suosittelemme).

🇬🇧 You can practice on a drop-in basis with our 10x cards when it fits your schedule, or register to our courses where you commit to a regular practice (recommended).

“Asana needs to be a tool for meditation. Then it becomes meaningful.”

MYSORE STYLE

Lär dig träna yoga efter dina egna mått. Du kan förvänta dig att bli utmanad, att svettas och att ha roligt.

Övningarna passar för alla som är intresserad av en dynamisk, flödande och meditativ yogametod.

“Yogaträningen behöver vara ett sunt stöd i vårt i liv, men samtidigt utmana oss tillräckligt för att skapa mera kontroll över våra sinnen. Det är då vi hittar mer frihet. Då övningarna görs meditativt och träningarna hålls tillräckligt korta är de dessutom ett utmärkt verktyg för stresshantering, tills vi tränat så mycket att stresshantering inte längre är nödvändigt. Personligen förespråkar jag att träna kortare sessioner, men oftare.”


Att säga att man är för styv för yogaträning
är som att säga att man är för skitiger för att duscha.


“By practice, the body is filled with life,
and the heart is filled with happiness.
These things arise for the yogi.”
-Shiva samhita, 41.


Toppen bra

Jag tycker du Alex är helt toppen bra. Jag tycker ditt upplägg ar bra och tycker om att få den teori du bjuder på. Jag skulle delta oftare ifall jag bodde i Ekenäs. -17.11.2016

Anonym kund

Mindre huvudvärk

Jag börjar sakta bli mjukare i kroppen och har haft mindre värk i ryggen och mindre huvudvärk. Det är fantastiskt när man märker att yogan hjälper en att må bättre! 18.11.2016

Anonym kund

Inspirerande och imponerande

Alex är otroligt bra lärare och insatt i hela livsstilen med yoga. Både lektionerna är utmärkta och videoinläggen på Facebook är inspirerande och imponerande! -18.11.2016

Anonym kund

Sinnesro, styrka och mjukhet

1. Yoga ger både sinnesro, styrka och mjukhet i både kropp och sinne.

2. Yogan har hjälpt mig hitta en livsstil som gör att jag mår bättre. Min ryggvärk och huvudvärk är nästan helt borta, jag har lättare att slappna av och jag har lärt mig djupandas.

3. Raseborgs yogaskola är så bra tack vare en professionell och kunnig yogalärare och mångsidiga kurser och träningstider. Därtill var online yogan utmärkt i coronatider.

Petra Blomqvist

Immunförsvar och blodcirkulation

Vad jag har märkt har jag bättre immunförsvar och blodcirkulation 18.11.2016

Anonym kund

Stressrelaterade symtom

Har haft stora problem med (troligtvis) stressrelaterade symtom i kroppen. Det har begränsat min normala träningsrutin och upplever att symtomen långsamt har blivit bättre tack vare yogan.

Anonym kund

Flexibelt och givande upplevelser

Det är givande då lärarna också berättar lite om bakgrund och filosofi, det ger en bredare bild av yogan och jag är nog medveten om att fysiska övningarna bara är en del av yogan. Alexander har lyckats skapa ett koncept som fungerar för många, allt från nybörjare till längre hunna. Tyvärr gör min livssituation med tre barn hemma att jag inte hinner yoga så ofta som jag skulle önska, men ändå känner jag mig alltid välkommen och det är lätt att hoppa in på olika timmar. Hela systemet är väldigt flexibelt och jag sätter värde på att inte binda mig vid en speciell grupp varje vecka. Den varma stämningen och hela atmosfären betyder mycket för hela yoga upplevelsen. Bra idé med olika tematimmar på veckosluten, hoppas jag har möjlighet att delta flitigare i dem i fortsättningen. Tack för givande upplevelser i yogastudion! –21.11.2016

Anonym kund

Jag började yoga online

Jag började online yoga under Corona perioden på våren då jag var tvungen att jobba hemifrån. För mig var det jätte bra att ha en schemalagd aktivitet så man inte bara jobbade 24/7. Yogan hjälpte mig både varva ner och få energi. Nu flera månader senare har jag mycket bättre flexibilitet, stabilitet och styrka. Jag uppskattar verkligen att Alex rokat hålla sina online kurser då jag annars inte skulle ha möjlighet att delta i en väl ledd yoga kurs på svenska!

Mathias Brunström