VAD ÄR ASHTANGA YOGA?

  • Ashtanga Yoga är en flödande yoga där ställningarna görs efter olika träningsserier. Var och en lär sig och går framåt i egen lämplig takt.
  • I Ashtanga Yoga synkroniserar vi andetag med rörelser för att skapa mer kroppsvärme som är designat för att rena kroppen. Därför tränar vi helst på tom mage.
  • I Ashtanga Yoga är ställningarna sammanfogade i ett oavbrutet vinyasa flöde, som är utmärkt både för att bygga inre styrka, core, och tona kroppen, och även för att träna koncentration och meditation.
  • I Ashtanga Yoga lyssnar du till din egen kropp och dina egna andetag.
  • Var redo för att ha roligt, svettas, och röra dig i frisk och lugn takt från ställning till ställning!

VAD VINNER JAG PÅ DET?

  • Ett stilla sinne / sinneskontroll
  • Styrka, lätthet och flexibilitet
  • Bättre fokus och sömn
  • Minskar på stress och ångest
  • Starkare självförtroende, mer självkärlek och mental klarhet

Alla intresserade är varmt välkomna 💗

Avancerad ashtanga demonstration (video)


Du bestämmer hur ofta du tränar, men vi ber alla ashtanga elever att överväga träning minst 1-3 gånger per vecka för att få fördelarna av att upprepa övningen och du lär dig snabbare.

– Från de orden ska vi även komma ihåg att vi alla är olika, och det är viktigt att vara tillräckligt mjuk med sig själv och starta livsstilsförändringar tillräckligt långsamt. Börja med små förändringar. Läs mer om ashtanga yogans grundpelare, och kom ihåg att detta inte är någon religion.


Yoga Drop-in

Du som inte har möjlighet att förbinda dig till vissa tider och dagar är varmt välkommen som drop-in med våra seriekort precis då när det passa dig bäst. ✨

Drop-in då det passar dig bäst (t.ex. skiftesarbetare). Månads-, och seriekort kan du införskaffa i yogasalen, som går till alla lektioner på schemat där det finns lediga platser. Du anmäler dig på schemat skillt till varje lektion.

Observera att vi har begränsat med drop-in platser i salen hela våren 2021 p.g.a. covid situationen i landet.

Kan jag börja träna utan grundkurs?


Ashtanga info

Som ashtanga yogin har vi en regelbunden träning för att rena kroppen och stärka matsmältningsorganen efter nattens fasta – inte helt olikt idéen att borsta sina tänder på morgonen.

Vi erbjuder kvällslektioner, men lek med idéen att starta en tidig morgonträningsrutin. Kontinuitet och regelbundenhet är viktigt för din yogaträning, och samtidigt tränar du självdisciplin (tapas). Ge det åtminstone 1-2 månader tid, eller smidigt med vårt 10 veckors träningspaket. Varför tidig morgonyoga?

  • Ashtanga yoga (Mysore style) passar för alla, där övningarna lärs ut enligt elevens förmåga och kapacitet. Det är på de här timmarna som du får personlig hjälp för att anpassa yogaövningarna så som de passar bäst för din kropp. Det är här du tränar din ashtanga yoga – och är det traditionella sättet att lära sig yoga.
  • Under ledda lektioner övar du ställningarna så som du blivit undervisad på Mysore undervisningen. Vi igår oftast inte igenom detaljer på de ledda lektionerna eftersom var och en har olika kroppsbyggnad med olika behov, och det avbryter det meditativa flödet om vi börjar prata och diskutera extra.
  • Både ledda lektioner och mysoreträning är nyttiga för att hjälpa dig gå framåt i din träning.
  • Då du tränar ashtanga yoga lär du dig ställningar och övningar utantill, för att kunna utföra dem självständigt och gå djupare i meditation.
  • Kan jag börja träna utan grundkurs?
  • Med träningspaketen tränar du förmånligt flere dagar i veckan utan att behöva anmäla dig till många olika kurser – smidigare för dig som vill förbinda dig till en regelbunden träning.
  • Alex rekommenderar nya att träna minst 1-3 gånger per vecka. Om du tränar mer sällan är det svårt att lära sig övningarna, och kroppen hinner inte vänja sig vid träningen.
  • Vi ska även komma att vilken än mängd yogaträning som helst, när som helst, är bättre än ingen yogaträning alls.

Mysore lektioner är för alla nivåer av yogin – från nybörjare till mycket långt erfarna ashtangin. Nya börjar med att lära sig Surya Namaskar A och B i egen takt, och blir individuellt guidade av läraren tills man behärskar sin träning, och får sedan nya ställningar an efter så att ens träning växer i naturlig takt. Du lär dig träna självständigt, behärskat och meditativt.

Om du missar träningen någon dag så får du byta mot en annan lektion samma vecka med träningspaketen. Om du är sjuk får du mot läkarintyg ta ikapp träningen i efterhand.

!! OBS !!
Då du börjar en regelbunden yogaträning kommer det utan tvekan att påverka ditt hälsotillstånd och välmående, och du måste fråga dig själv om du är redo för en sådan förändring? Denna träning kräver ett starkt åtagande / commitment för att bära frukt. Du behöver fatta ett beslut, och förbinda dig till regelbunden träning.

Om du gör träningen som morgonyoga: var beredd på att de 2 första veckorna kommer att kännas svåra! Yoga är en tuff och utmanande träning.

“För att få nånting du aldrig haft, måste du göra nånting som du aldrig gjort”.

I ashtangametoden förespråkas närpå daglig träning, men med minst 1 vilodag per vecka, och vilodag varje fullmåne och nymåne. Du gör klokt i att på förhand bestämma vilka dagar och tider du tänker träna. Var även medveten om att du inte kommer att vilja träna varje gång, så din viljestyrka och självdisciplin kommer att beprövas. Vad som passar för just dig beror på din egen livssituation, nuvarande hälsotillstånd, kapacitet och förmåga. Vi anpassar din yogaträning efter allt detta.

Redan på kvällen innan morgonträningen förbereder vi oss genom att gå och sova i tid, och genom att inte äta allt för mycket allt för sent. Det betyder att första och andra veckan kan kännas rätt jobbiga då livet kan få plötsliga förändringar. För att förändra ditt liv så måste du förändra ditt liv.

Alex är inte blyg med att lära ut kortare övningar och alternativa hatha yoga övningar om de är gynnsamma för elevens framgång i yoga och för att hitta sig själv i övningarna.

Tag kontakt om du vill diskutera vad som passar dig – men för övrigt är detta också någonting som diskuteras på grundkurserna.

Betalningsalternativ

Träningspaket på 10 veckor, och grundkurs med 30 dagars träningspaket är de förmånligaste betalningsalternativen, men du kan delta som drop-in med månadskort eller seriekort då det passar dig bäst om du inte vill eller har möjlighet att förbinda dig till regelbundna träningsdagar.

Ashtanga Grundkurser

Om du redan har tränat Ashtanga Yoga kan du direkt komma med på mysore undervisningen på mornarna. Alex har en förmåga att göra övningarna relevanta för dig, och anpassa träningen för varje individ. Således är denna yoga för alla som vill lära sig. Yoga är framförallt en spirituell träning för att skapa en starkare anknytning till sitt inre.