Att börja träna ashtanga yoga

    Då du börjar träna asthtanga yoga behöver du besluta dig för att träna regelbundet och införa övningarna som en del av din dagliga ritual, inte väldigt olikt idéen med att borsta tänderna på morgon och kväll. För att komma igång med övningarna går du en introduktion eller kort grundkurs (även om du tränat annan yoga tidigare), där du introduceras och initieras till övningen.

    Ge övningen en chans att visa sina transformativa egenskaper under 2-3 månader med en regelbunden övning. Du väljer om du vill träna på morgonen eller kvällen.

    Under din första mysore lektion välkomnas du till träningen av din lärare, och vi gör en strategi över hur du kommer att träna. För att lära dig yoga rekommenderas du träna minimi 2-3 gånger i veckan, och läraren börjar efter en tid lära känna dig och din kropp för att kunna utveckla din träning. Om du tränar sporadiskt 1 gång i månaden blir det svårt för läraren att undervisa och hjälpa dig i övningarna. Då du kommer på din första mysore lektion tar du ett beslut att börja en regelbunden träning för att lära känna dig själv på djupet.

    Vad är ashtanga yoga?

    Att utföra övningarna som morgonyoga är det mest effektiva sättet att frambringa en förändring i dig själv, men förvänta dig att de första veckorna kan vara utmanande.

    Anmälning och Mer info om Ashtanga Yoga med Alex!

    OBS. För att delta i övriga lektioner (Yoga och avslappning, Vinyasa, Hatha, mm..) behövs ingen grundkurs. Du kan delta förmånligare i hela kurser, eller som drop-in med våra seriekort eller månadskort.

    För att börja med ashtanga yoga

    1. Lär dig grunderna så att du självständigt kan träna Solhälsningar, och känner till ställningarnas inre arbete (bandhas) och andningsteknik (ujjayi) – detta lär du dig på grundkursen. Du som har tränat ashtanga yoga tidigare kan genast komma med på Mysore undervisningen.
    2. Träna på mysore lektioner där du lär dig träna självständigt vidare i serierna (privatundervisning i grupp). Det är här vi gör vår träning, och applicerar idéer som vi lär oss under de ledda lektionera. Du behöver inte kunna någonting från tidigare. Då eleven behärskar sina ställningar och rörelserna i ett meditativt yoga flöde (Yoga Flow) ger läraren ställningar vidare i serierna, som en gåva från lärare till elev. På detta sätt skräddarsys träningen speciellt för varje elev, där ålder, förmåga och kapacitet tas i beaktande – för att skapa en healing practice. Vi tar inte självmant nya ställningar in i vår träningsserie, men uppmuntras till att göra egna övningar antingen före eller efter sin mysore träning. Läs mer om mysore metoden här.
    3. Att gå på ledda lektioner är nyttigt för att lära sig ujjayi andetagen och vinyasa. Därför ingår ledda lektioner i Ashtanga yoga träningspaketet, men där görs alltid kompromisser så att lektionerna ska passa för hela gruppen, och till en viss del behöver man koncentrera sig på vad läraren säger och visar, och därför har de inte helt samma effekt som en mysore träning.