POWER YOGA FÖR ALLA
Sommarkurs | Kesäkurssi

Grundkurs i ashtanga yoga – Astangajoogan alkeiskurssi

4 x Måndagar | Maanantaisin 6.6. – 27.6.2022 kl 19.00 – 20.00

Denna kurs fungerar som en grundkurs i ashtanga (power) yoga, eller som repetition för dig som haft en längre paus och vill hitta tillbaka till yogaträningen. I lugn takt går vi igenom principerna för ashtanga yoga träningen. Vi lär oss väva samman yogaställningar till ett flöde av andetag och koncentration.

Ashtanga yoga är en av de tyngre stilarna av yoga, och ofta synonymt med power yoga eller voimajooga, då en regelbunden ashtanga yogaträning ger mer styrka och uthållighet i både kropp och sinne.

Under kursen utforskar vi olika variationer av ställningarna, och var och en lär sig övningarna på egen lämplig nivå. Efter kursen kan du träna ashtanga power yoga på den nivå du önskar.

I bästa fall ger övningar redan efter bara några månader både mer styrka, smidighet, och förbättrar kroppens naturliga funktioner så som matsmältning och sömn.

Nybörjargrupperna hålls små.

Ashtanga yoga sammanfattning

  • Yogaställningar, asana, enligt traditionella träningsserier, som hjälper till med att komma ihåg och internalisera träningen.
  • Ställningarna sammanfogas till ett flöde med andetag, vinyasa.
  • Intern muskelkontroll, bandhas, redan från början.
  • Träning på tom mage (ät inte middag precis före lektionen).
  • Värmande ujjayi andetag, ökad ämnesomsättning, och svetten stiger till ytan.
  • Blicken och fokus, drshti, används redan från grundkursen, och ger koncentration (dhārana) till övningen, som du sedan kan förvandla vidare till meditation (dhyāna).
  • Ställningarna är i början enkla, och blir gradvis mer och mer utmanande (vinyasa krama).
  • Utveckla en självständig yogaträning (mysore style) som anpassas just för din kropp och dina behov.

Ashtanga yoga unik

I många andra yogastilar är träningen ofta annorlunda varje gång, vilket är orsaken till att lektionerna ofta leds i grupp. I Ashtanga yoga har vi träningsserier som man lär sig utantill, vilket gör att du snabbt märker av dina egna framsteg, och kan hitta meditation då du inte behöver fundera vad som ska hända till följande. Detta i sin tur gör att du inspirerar dig själv till att upprätthålla sunda levnadsvanor för att kunna fortsätta träna. Bättre hälsa och välmående är en vanlig bieffekt.

Ökad ämnesomsättning

Träningen görs med förlängda och lite kraftigare andetag (ujjayi) som hjälper till med att värma upp kroppen, upprätthålla meditation och lugn, samtidigt som de ökar ämnesomsättningen i kroppen och lyfter fram svetten till ytan.

Bara några månader

Redan efter några månaders träning kan du märka stor skillnad på kroppens funktioner, så som matsmältning, sömn, styrka, uthållighet och smidighet.

Trikonasana – Triangle Pose. Stärkande för rygg och inre stödmuskulatur. Till viss mån höftöppnande.
Lördags morgonlektion i Raseborgs Yogaskola

Baddha konasana – Bound Angle Pose. Höftöppnande sittande ställning.
Kvällslektion ledd ashtanga yoga
Purvottanasana (Reverse Plank Pose)
Surya Namaskar A – Solhälsning A – Den första övningen som du kommer att lära dig träna i takt till dina egna andetag.

FÖR VEM?

Denna kurs passar för alla. Du behöver ingen tidigare erfarenhet i yoga eller meditation.

Detta är för dig som vill lära dig en dynamisk och fysiskt mer krävande yogametod. Gruppen hålls liten så att var och en hinner få individuella anpassningar.

Både för karar och kvinnor – Välkommen med och träna!

EFTER KURSEN

För nya yogin rekommenderas att fortsätta träna ett par gånger i veckan för att få en regelbundenhet i träningsrutinerna. Efter kursen kan du fortsätta träna på önskad nivå med våra drop-in kort.

NYCKELORD

Uthållighet, styrka, smidighet, meditation, lugn.

FÖRKUNSKAPER

Du behöver inga förkunskaper för att komma med.

PRIS – STARTPAKET

ENBART KURS: 59€
KURS + 5x SERIEKORT: 119€ (spara 19€)
KURS + 10x SERIEKORT: 169€ (spara 29€)

Erbjudandena gäller enbart i samband med denna kursanmälning. Seriekorten är i krat 6 månader från köpedatum (6.6.2022 – 6.12.2022).

SPRÅK

Huvudsakligen hålls kursen på svenska. Om inte alla förstår svenska, så hålls kursen på engelska/finska och svenska.

TIDPUNKT OCH PLATS

Måndagar 6 juni – 27 juni kl 19.00 – 20.00 i Raseborgs Yogaskola i Ekenäs / Raseborg. 4 lektioner.

OBS! Första lektionen är 1,5h från 19.00 – 20.30

LÄRARE

Alex Lemberg

ANMÄLNINGSFORMULÄR | ILMOITTAUTUMINEN

Platserna är begränsade och din anmälning är bindande, och kan annulleras och återbetalas endast mot läkarintyg.

Paikkoja rajoitetusti ja sitova ilmoittautuminen. Kurssin voi peruuttaa veloituksetta lääkärintodistusta vastaan.