Varför morgonträning?

    Efter första veckan skulle man helst sova på golvet…

    Yogaövningar fungerar på många plan. Tidig morgonyoga fungerar på ännu fler plan. Som ashtanga yogin anknyter vi oss till en daglig morgonyogarutin som kan vara utmanande att komma igång med – därför behöver vi lärare som kan inspirera oss.

    Läs mer om ashtanga yogans grundpelare.

    “Den som stiger upp tidigt får en extra dag” – Kinesiskt ordspråk

    Ashtanga Yoga systemet är designat för att rena kroppen och sinnet, främja matsmältningsorganens funktion, bygga styrka, och för att återställa kroppens naturliga rörlighet.

    Var beredd på att de 2 första veckorna kan vara tuffa, oberoende om du tränar 2 dagar eller 6 dagar i veckan, om du måste ändra på din dygnsrytm. …Men, ju fler mornar per vecka du tränar, desto snabbare går det både för kroppen och sinnet att anpassa och vänja sig.

    Morgonyoga låter skönt och ser fint ut som bild på instagram, men att besluta sig för att anknyta till en regelbunden morgonyoga är som att besluta sig för att gå på rehabilitering. Du gör det inte enbart för skojs skull. Du gör det för att ta kontroll över ditt liv, dig själv, din inre essans, och för att ditt inre längtar efter det!

    Läs mer om en yogis dygnsrytm!

    För att börja med morgonyoga måste man fatta ett beslut och hålla fast vid det. Morgonyoga är den mest utmanande metoden att komma igång med, då det kan dröja 2-3 veckor innan man ens känner sig som en normal människa igen efter att ha justerat om sin dygnsrytm, så ge inte upp efter första veckan… det blir bättre 😁

    Om du har barn är det effektivt att få sin egen tid på morgonen för inre balans innan de övriga vaknar – så länge som du fått möjlighet att gå och sova i tid. Gå och sova senast kl 22.00. Att göra sin yogaträning på morgonen då övriga världen sover är den mest effektiva tiden för att göra yoga, men detta kräver en lite större egen insats ifall du måste ändra på din dygnsrytm – men med desto större belöning!

    Fördelar med morgonträning

    … därför behöver vi lärare!

    Att träna yogaövningarna som en daglig tidig morgonträning innan morgonmålet är en effektiv metod för att frambringa förändringar så som lugn, klarhet och att bli nöjd med sin kropp och med det man har, och har även en gynnsam effekt på alla matsmältningsorgan och hela kroppens energisystem.

    Att upprätthålla både ohälsosamma levnadsvanor och morgonyoga samtidigt är i praktiken omöjligt. Då du väljer att byta ut ohälsosamma levnadsvanor (t.ex. att äta middag kl 21.30) mot morgonyoga får du de förändringar som ditt inre har längtat efter.

    Få ångrar denna förändring, vare sig den är som ett tillfälligt test eller förblir som en permanent del av livet.

    Du man har sovit och fastat hela natten är magen tillräckligt tom för att göra djupa yogaövningar.

    Alla övningar vi gör görs helst på tom mage, och bästa tiden på dygnet är på tidig morgon innan man äter morgonmål. Håll magen så tom som möjligt innan lektionerna.

    Då du startar din morgonträningsrutin blir det uppenbart att du behöver tänka på vad och när du äter för att kunna göra morgonövningarna. Om du har ätit för mycket, eller opassligt kvällen innan, och ska stiga upp tidigt för att göra din dagliga övning, så kommer kroppen att kännas stel, klumpig och trött. Du kommer inte att vilja uppleva samma känsla en gång till, och kommer ihåg det följande kväll. Som ashtanga yogin börjar vi alltså förbereda följande övning redan kvällen innan med att gå och sova i tid, och hålla en sansad kost och mattider… – Vilket inte alls är så enkelt, men vi lär oss an efter.

    Det här är en yogametod som fungerar.

    Hur börja en morgonträningsrutin?

    • Bestäm dig för en tid på dygnet att göra träningen. Gärna samma tid varje dag. Alex är i yogasalen från kl 5.45. framåt, och rekommenderar att man förbinder sig till ett träningspaket.
    • Gör ett beslut att prova på metoden i minst 1, helst 2-3 månader (träningspaketet är 10 veckor).
    • Ge inte upp efter första veckan. Första 2-3 veckorna kan kännas svåra. Efter det börjar du däremot uppleva som att ha super-krafter då din kropp hunnit börja anpassa sig till din nya livsstil.