Vad är Ashtanga Yoga?

  • Ashtanga Yoga är en flödande yoga där ställningarna görs efter olika träningsserier. Var och en lär sig och går framåt i egen lämplig takt.
  • I Ashtanga Yoga synkroniserar vi andetag med rörelser för att skapa mer kroppsvärme som är designat för att rena kroppen. Därför tränar vi helst på tom mage.
  • I Ashtanga Yoga är ställningarna sammanfogade i ett oavbrutet vinyasa flöde, som är utmärkt både för att bygga inre styrka, core, och tona kroppen, och även för att träna koncentration och meditation.
  • I Ashtanga Yoga lyssnar du till din egen kropp och dina egna andetag.
  • Var redo för att ha roligt, svettas, och röra dig i frisk och lugn takt från ställning till ställning!

Vad vinner jag på det?

  • Ett stilla sinne / sinneskontroll
  • Styrka, lätthet och flexibilitet
  • Bättre fokus och sömn
  • Minskar på stress och ångest
  • Starkare självförtroende, mer självkärlek och mental klarhet

Alla intresserade är varmt välkomna 💗

Avancerad ashtanga demonstration (video)

En ledd ashtanga yogalektion i Raseborgs Yogaskola. För att göra en del ställningar mildare för handleden kan man som på bilden använda sig av klossar, som vi experimenterade på en lektion.

Ashtanga demonstration (video)

Ashtanga Yoga är framför allt en andlig övning för att skapa en starkare kontakt till ditt inre, även om övningen kan se väldigt akrobatisk ut. En övning i att hitta en starkare inre kontakt till ditt sanna jag, och se skapelsens natur ur rena ögon – osmutsade av hat, fördomar eller förträt.

Ashtanga Yoga systemet är designat för att rena kroppen och sinnet, främja matsmältningsorganens funktion, bygga styrka, och för att återställa kroppens naturliga rörlighet. I detta metodiska sätt att utföra yoga länkar vi ihop ställningar med djupa koncentrerade andetag och en stadig blick för att lägga kroppen och sinnet i ett djupt koncentrerat läge.

Du kommer att utmanas på många plan, och tas till dina yttre gränser där det finns möljighet att släppa ditt ego och utvecklas som människa bortom dina tidigare gränser. Målet är inte själva ställningen – utan vad vi kan lära oss på vägen dit.

Ashtanga Yoga härstammar från traditionen och linjen av yoga som Sri T Krischnamacharya själv studerat och tränat, och är grundad av Krischnamacharyas elev Sri K Pattabhi Jois.

Ashtau betyder åtta, och anga betyder grenar. Då vi tränar Ashtanga Yoga tränar vi specifikt alla åtta (8) grenar av Patañjalis Yoga:

  • Yama (moraliska principer: icke-våld, sanning, icke stjäla, måttlighet, kontroll över begär)
  • Niyama (hur du sköter dig själv: renlighet, belåtenhet, disciplin, studera / chanting, insikt i att någonting större än en själv existerar)
  • Asana (träning av ställningar)
  • Prānāyāma (andningsövningar / energiövningar)
  • Pratyāhāra (sinneskontroll)
  • Dhārana (koncentration)
  • Dhyāna (meditation)
  • Samādhi (totalt absorberad i stunden).

Vad som skiljer åt Ashtanga från andra Hatha yoga metoder, är inklusionen av definierad Vinyasa, vilket betyder att vi förenar rörelser med andetag, och låter yogan flöda från ställning till ställning på ett fördefinierat sätt i våra träningsserier. Då du lär dig träningsserierna utantill har du enklare att sjunka in i meditationen i träningen – för att hitta en starkare inre kontakt – utan att behöva tänka på vad du ska göra som följande. Hela träningen är en lång meditation i rörelse.

“When the mind is quiet – the asana is correct” – Sri K Pattabhi Jois.

Vi tar inte självmant nya ställningar i vår träningsserie, utan får dessa uråldriga asanor av våra lärare som en gåva då vi är redo och har förtjänat dem genom en dedikerad övning. Vi lär oss således att ödmjukt underkasta oss till den gudomliga skapelsen vi lever i, och lär oss se den sanna naturen av vårt ego och vårt sinne.

I Ashtanga Yoga finns det 6 olika träningsserier: Primary Series (Yoga Chikitsa – Yoga Therapy), Intermediate Series (Nadi Shodhana – Nerve Cleansing), och Advanced A (Sthira Bhaga – Divine Strength), B, C och D.

Då vi tränar Ashtanga Yoga gör vi detta som en Sādhana, en regelbunden spirituell övning. Regelbundenheten i övningarna är beroende av ens livssituation och hälsotillstånd.

Övningarna anpassas efter elevens förmåga och kapacitet. Ashtanga Yoga tränas traditionellt med så kallad Mysore undervisning där vi tränar i grupp, men var och en tränar sin egen övning i takt till sina egna andetag så som man lärt sig övningen av läraren. Ett annat sätt att lära sig Ashtanga Yoga är genom att börja från ledda grupplektioner, där läraren leder igenom yogan på ett förenklat sätt som passar för hela gruppen. Ledd grupplektioner förutsätter nästan att du redan är van vid att röra på kroppen, men du behöver inte vara varken vig eller stark, men övningarna gör dig både mjukare och starkare.

För att träna Ashtanga yoga behöver du besluta dig för att träna regelbundet. Traditionellt 6 dagar i veckan, var av 1 eller 2 av dessa är ledda lektioner. När man tränar med Mysore metoden kan man applicera konceptet med att träna lite men oftare, vilket är överlägset med att träna en lång träning en gång per vecka, eller varannan vecka, oberoende om du övar yoga, musik eller någonting annat.

I en ledd ashtanga yoga lektion är lärarens roll liknande den hos en dirigent i en orkester. Läraren säger namnet på ställningen och räknar vinyasorna på sanskrit, och håller tempot för hela övningen i ett så kalla vinyasa flow, så att alla rör sig synkroniserat och andas i samma takt. En mycket kraftig upplevelse.

OBS! Många anser att ashtanga yoga är den “riktiga” och ursprungligt korrekta yogametoden – men vi ska komma ihåg att man kan träna yoga på många olika vis, och olika metoder fungerar för olika människor, och man kan lära sig olika saker ur olika metoder. Först behöver vi lära oss att andas (ujjayi) och att slappna av, och vi måste också komma ihåg att ashtanga yoga fungerar endast för de som vill träna just ashtanga yoga. Man kan träna yoga genom puja, worship, mantras, böner mm..

Läs mer om tradition och härstamning.